jQuery ”välj-alla” checkbox

Skulle implementerar en ”välj-alla” låda i jQuery och det är i sig inget märkvärdigt. Lådorna låg kategoriserade eller alla i samma tabell markerad med ett ett id som jag skickade med till funktionen tillsammans med status på lådan och om det är mäster- eller barnlådan som markeras. Funktionssignaturen blev följande toggleChecked(id, status, child).

Det intressanta var beteendet vid funktionsanrop då jag hade glömt att göra id till en sträng då en barnlåda ändrade läge. Jag noterade att onclick-händelsen anropades då jag avmarkerade mästerlådan vid händelse då den var makerad och ett barn avmarkades och detta resulterade i att alla blev avmarkerade. Det visade sig vid avlusning att avsaknaden av ”fnuttar” kring id i html-koden gjorde att hela objektet skickades med, det vill säga det liknandes vid document.getElementById(”id”). jQuery sökningen bled då något i stil med $(”#”+id) -> $(”#input[type=”checkbox”]”).attr(..) (har ingen aning hur denna sökning går till, borde ju resultera i ingen träff..) och det resulterade, som sagt, i att funktionen anropades igen. Tyckte det var intressant att det inte kraschade, utan bjöd på en lite överraskning.

Gym 27 juli

Blev ingen löpning, dock blev det ett kortare gympass med marklyft, frivändningar samt magträning. Var väldigt längesedan jag gjorde både marklyft och frivändningar och det kändes på marklyften. Gjorde 2×10 50 kg, 2×10 70 kg samt 4×6 90 kg samt 3×10 50 kg frivändningar som avslut. Belönades med en träningsverk vid axelpartiet.

Spinning 26 juli

Då jag kände lite smärta kring sidan av vaden sist jag sprang bestämde jag mig för att träna spinning istället. Det blev två pass på rad – ett pulspass och ett medelpass. Pulspasset var helt sonika att jag fick låna ett pulsband som mäter hjärtfrekvensen och sedan knappa in min maxpuls. Inne i spinningrummet fanns en duk där jag kunde följa min hjärtfrekvens samt procentuellt av maxpuls. Denna procent skulle efterlikna Borgskalan, där 50-60 procent var 10-12 och sedan 60-70, 70-80, 80-90 och 90-100 enligt färgkodning. Sedan berättade instruktören i vilket intervall man skulle ligga i under de olika delarna av passet.

Vet inte om det var för att jag kört ett pass innan, men medelpasset var jobbigt då det var mycket ”uppför” och benen fick jobba ordentligt. Positivt var att jag kände mig väldigt pigg efteråt och dagen efter hade jag inga känningar alls. Idag blir det eventuellt en timma jogging eller gym plus roddmaskin för att ladda upp inför långpasset imorgon söndag.

 

Löptur 24 juli

Sprang från mamma på Slussbrovägen till Hacksta där det blev ett var i femman och ett i 2,5:an plus tur och retur så allt som allt en mil. Fick lite känningar i insidan av smalbenet där vadmuskeln möter skenbenet och tänkte med ens att det är benhinneinflammation. Kände av det väldigt tidigt (efter en km) och det kändes med varierande intensitet under kvarstående delen av turen. På torsdag har jag därför tänkt köra ett eller två pass spinning med Sofia och vila lite till långpass på söndag så hoppas jag att det känns bättre. Sofia ska i alla fall vara med på ett har jag bestämt!

Springer lika mycket på asfalt som jag gör i terräng, kanske till och med mer på asfalt på senare tid och, peppar peppar, inte känt något. Efter söndagspasset ska jag se hur det känns och bestämma mig för om jag ska kolla upp det hos en läkare eller liknande.

Löptur 22 juli

Var egentligen ett långpass på schemat och det innebär två mil men så blev inte fallet, kilometerantalet slutade på drygt 15, då den första slingan är enligt 10,6 sedan adderar femman som inte riktigt är fem (sägs det) så det stämmer ganska bra. Sprang Generalvägen bort till havsbadet och hälsade på mamma och min morbror med familj som gottade sig i solen (och blåsten). Sedan fortsatte jag Strandvägen runt, Östra banvägen till Margretelundsvägen upp till Norrgårdsvägen samt ett varv i femman i Hackstaspåret. Allt som allt tog det ungefär 78 minuter till jag var hemma.


Visa större karta

Avslutade med att stretcha och idag blir det (förhoppningsvis) ett gympass vid World Class Slussen innan jag beger mig ut mot Fjäderholmarna för att äta middag.

Löptur 19 Juli

Hade tänkt springa intervaller med Kalle, men av en händelse hade han glömt bort det och var och handlade istället…

Började med att jogga till Hackstaspåret från mamma vilket är en ganska bra uppvärmningstur på 1,3 km (Google Maps) sedan var det 5 x 800 meter med en minut vila emellan och jag hade som målsättning att klara varje varv under tre minuter. Det första varvet tog jag ingen tid, andra klockade jag mig på 2,44 och de sista tre tog jag ej tid fast löpte på bra och klarade (säkert) tre minuters gränsen.

Blev ett bra pass med bra kraft i benen och kände att mjölksyran var på väg vid sista varvet då jag tryckte på extra på grund av längre vila då jag pratade med en annan löpare. Joggade till mamma för att varva ner och stretcha lite sedan blev det middag som Kalle hade lagat.

Löptur 17 Juli

Sköt upp söndagens långpass till idag på grund av a. bortbjuden på middag söndag och b. tvåårsfirande med Sofia i måndags. Dessvärre blev det inte ett så långt pass som jag hade önskat. Målsättningen var minimum 135 minuter, men så blev det icke, slutade på 80-85 minuter och 13,6 km och en ny rutt med brosan. Hade fått förslag från Sofia och jag var inte helt uppmärksam på vägbeskrivningen igår kväll så slutade med att vi var ute på golfbanan, hittade en ridväg som inte var någon stig att springa på. Lera och vatten hela vägen som tur var det inte så långt och denna väg är inte inräknad i kartan. Vi avslutade med bålträning i tio minuter nere i gymmet.


Visa större karta

Flåset kändes väldigt bra, men det kändes onödigt i anklarna och lite mör i benen, mer än vad jag hade önskat. På torsdag blir det intervaller och eventuellt smyger jag in ett gympass imorgon onsdag.

Lidingöloppet 2012

Snart är det dags igen – Lidinglöoppet 2012 – årets, för min del, mest plågsamma upplevelse. Förhoppningsvis varar inte eländet i mer än 2 timmar och 30 minuter vilket är den tid jag vill ta mig runt på. Förra årets förberedelser var inte de bästa då jag drabbades av förkylning ett par veckor i förväg och inflammerad blindtarm i början på Juni vilket skapade problem. Har laddat hem ett träningsschema från Lidingöloppets hemsida vilken jag ska följa, så gott det går i alla fall, och schemat är ”anpassat” för en tid på 2 timmar och 38 minuter.

Igår var jag ute och sprang och enligt schemat var det intervallträning så jag började med att springa till Hackstaspåret som uppvärmning. Väl där startade jag vid utomhusträningsområdet vid 800-meters spåret och sprang 2 x 1500 meter och 2 x 800 meter på ett ungefär. Med en minuts vila mellan varje intervall tog hela kalaset under strax under 20 minuter att genomföra vilket kändes bra med tanke på att det var allt för länge sen sist jag sprang intervaller. Var aningen mör i benen från power box plus gym dagen innan men efteråt kändes det väldigt bra. Avslutade med bålträning i källargymmet hos mamma.

Schema i stora drag är långpass söndagar (20-25 km), lättare pass tisdag, intervall/tröskeltempo torsdag samt ett lättare pass fredag/lördag (kan inte erinra mig vilken 🙂

Ska försöka uppdatera de dagar jag tränar och föra någon form av träningsdagbok. Kanske kan den bli nyttig till nästa år om jag skriver noggrant om bra/mindre bra erfarenheter i uppladdningen!